Vind hier je antwoord op je vraag
-
Bouwdepot algemeen
-
Je bouwdepot verlengen
Is je verbouwing niet binnen de geldigheid van het bouwdepot afgerond? Bijvoorbeeld doordat bouwers of aannemers niet op locatie konden zijn? Wij bekijken jouw persoonlijke situatie. Neem contact op met Team Robuust. -
Kan ik mijn hypotheek verhogen om te verbouwen?
Je kan je hypotheek verhogen voor een verbouwing via een onafhankelijk adviseur die Robuust Hypotheken aanbiedt. Robuust Hypotheken geeft zelf geen hypotheekadvies. -
Hoe kan ik mijn bouwdepot verlengen?
Via Mijn Robuust kun je onder het kopje ‘bouwdepot‘ een verzoek indienen om je bouwdepot te verlengen. -
Wanneer kan ik gebruikmaken van mijn bouwdepot?
Je kunt gebruikmaken van het bouwdepot wanneer wij van de notaris een kopie van de getekende hypotheekakte ontvangen. Enkele dagen na het ingaan van je hypotheek krijg je een brief thuis met een registratiecode en instructies om Mijn Robuust te activeren. Via Mijn Robuust declareer je vervolgens gemakkelijk rekeningen. -
Ontvang ik rente over mijn bouwdepot?
Over het geld in je bouwdepot krijg je van ons rente. De hoogte ervan is gelijk aan de hypotheekrente die je betaalt. Verleng je het bouwdepot? Dan krijg je geen rente meer van ons. -
Hoe werkt een bouwdepot?
Geld dat je leent voor een verbouwing of verduurzaming van je huis of bouw van je nieuwbouwhuis heb je meestal niet direct nodig. Daarom zetten we dit geld voor je in een bouwdepot. Dit geld kun je gebruiken om verbouwkosten of de bouw van een nieuwbouwhuis te betalen. In Mijn Robuust upload je gemakkelijk rekeningen, kun je veranderingen doorgeven en het saldo van je bouwdepot controleren. Wij betalen de rekeningen dan met het geld dat voor jou in het bouwdepot staat. Lees meer over het bouwdepot.
-
-
Bouwdepot rubrieksverandering
-
Hoe kan ik mijn rubriekverandering annuleren?
Is je verzoek nog niet beoordeeld? Bel dan naar 010-242 1590 om het verzoek te annuleren. -
Waarom vragen jullie extra documenten op bij een rubrieksverandering?
Bij het afsluiten van je hypotheek hebben we een deel van het hypotheekbedrag in een bouwdepot geplaatst. Met dit deel kun je bepaalde werkzaamheden betalen. Aan de hand van deze werkzaamheden is de marktwaarde van jouw woning na verbouwing bepaald. Vervallen bepaalde werkzaamheden? Of gebruik je niet het volledige bedrag in de rubriek voor de werkzaamheden? Dan kan dit ervoor zorgen dat de marktwaarde na verbouwing lager is. Als dezelfde taxateur die jouw woning eerder getaxeerd heeft in een aanvullende verklaring aangeeft dat de waarde niet lager zal zijn, dan gaan wij aan de slag met het (her)beoordelen van je verzoek tot rubrieksverandering. -
Waarom is mijn rubriekverandering afgewezen?
Een veelvoorkomende reden is dat je minder dan 50 procent van de rubriek hebt verbruikt. Wil je deze rubriek alsnog veranderen? Dan kunnen wij extra documenten bij je opvragen. Zoals een nieuw taxatierapport van dezelfde taxateur die jouw woning eerder getaxeerd heeft. -
Wanneer kan ik een rekening indienden na een rubrieksverandering?
Zodra we je hebben geïnformeerd dat de rubrieksverandering akkoord is kun je declaraties indienen. Je ontvangt deze bevestiging in de berichtenbox van Mijn Robuust. -
Wat is de status van mijn rubriekverandering?
Heb je de rubrieksverandering via Mijn Robuust aangevraagd? Dan ontvang je zodra het verzoek is afgehandeld een notificatiemail dat er een bericht voor je klaarstaat in jouw berichtenbox in Mijn Robuust. In dit bericht lees je of de verandering is doorgevoerd of afgewezen. Houd er rekening mee dat de doorlooptijd van het verwerken van je verzoek 10 werkdagen duurt. -
Kan ik mijn verbouwplan/rubrieken tussentijds veranderen?
Wil je jouw verbouwplan/rubrieken tussentijds veranderen? Je hebt hiervoor toestemming van ons nodig. Ga in Mijn Robuust naar ‘Verbouwplan wijzigen‘ en vul de gegevens in. Vervolgens beoordelen wij het nieuwe verbouwplan. Wij kunnen vragen om extra informatie, zoals een nieuw taxatierapport of aanvullende verklaring van dezelfde taxateur die jouw woning eerder heeft getaxeerd. Het verwerken van dit verzoek duurt ongeveer 10 werkdagen.
-
-
Bouwdepot declaraties
-
Wat als een rekening onder verschillende rubrieken valt?
Geef bij het insturen van de declaratie via Mijn Robuust aan welk bedrag we uit welke rubriek moeten uitbetalen. Voeg hierbij de verzamelfactuur toe. -
Hoe annuleer ik mijn declaratie?
Is je declaratie nog niet beoordeeld en kom je erachter dat deze fout is? Dan kun je dit annuleren door te bellen naar 010-242 1590. -
Waarom is mijn declaratie gedeeltelijk betaald?
Hier kunnen twee redenen voor zijn:- We kunnen de kosten niet uit het bouwdepot uitbetalen omdat ze niet waardevermeerderend zijn.
- Er is niet voldoende geld meer in de rubriek van het bouwdepot. In dat geval betalen we enkel het bedrag dat over is uit.
-
Mijn bouwdepotdeclaratie is afgewezen. Wat nu?
Het kan zijn dat de rekening en/of factuur niet voldoen aan de voorwaarden. Je vindt de afwijsreden in de berichtenbox van Mijn Robuust. In het bericht staat ook waar je rekening mee moet houden bij het opnieuw indienen van de rekening en/of factuur. -
Hoe kan ik meerwerk declareren?
Bij het bepalen van je bouwdepot heb je aangegeven welk deel gereserveerd moet worden voor meerwerk. Je krijgt dan een aparte rubriek waaruit je meerwerk kunt declareren. -
Welke maatregelen vallen onder Energiebesparende Voorzieningen (EBV) en Eenergiebespaarbudget (EBB)?
Voor de maatregelen die vallen onder Energiebesparende Voorzieningen en Energiebespaarbudget verwijzen we je naar de website van NHG. Op deze pagina vind je alle informatie over deze maatregelen. -
Wanneer staat het geld van ingediende declaraties op mijn rekening?
We beoordelen je declaratie binnen 6 werkdagen. Is je declaratie goedgekeurd? Dan betalen wij het geld binnen 1 werkdag uit. Als je declaratie niet wordt goedgekeurd laten we je dit weten. Zodra je declaratie is beoordeeld, ontvang je een notificatiemail dat er een bericht klaarstaat in Mijn Robuust. -
Waar moet de rekening/factuur aan voldoen voor een betaling uit mijn bouwdepot?
Houd je aan de regels hieronder:- Bij bestaande bouw moet het aflever- of factuuradres gelijk zijn aan het onderpandadres. Bij nieuwbouw mag dit ook het correspondentieadres zijn.
- De gegevens van de leverancier moeten op de factuur staan: handelsnaam, KvK-nummer, BTW-nummer en factuurnummer.
- Uit de factuur moeten we op kunnen maken wat je gekocht hebt of welke werkzaamheden je hebt laten uitvoeren. Wordt er in de factuur verwezen naar een offerte? Upload deze dan ook.
- De datum op de factuur ligt na de datum van het ontvangen renteaanbod.
- Een offerte uploaden kan ook. Daar moet wel een betaalbewijs bij zitten. We keren alleen uit als we zien dat je ook hebt betaald.
- Heeft het bedrijf geen Nederlands bankrekeningnummer? Dan moet je de factuur eerst zelf betalen. Upload de factuur met het betalingsbewijs als bijlage bij jouw declaratie. Geef hierbij aan dat je deze declaratie aan jezelf laat uitkeren.
- Upload een duidelijke (leesbare) factuur waar de volgende gegevens op staan: handelsnaam, BTW-nummer en factuurnummer.
- We accepteren alleen facturen in het Engels of Duits. Vermeld bij een factuur uit Duitsland: ‘Rechnung’ en bij een Engelse factuur ‘Invoice’.
-
Hoe kan ik een rekening declareren?
Je kunt je rekeningen eenvoudig online indienen via Mijn Robuust. Hiervoor upload je een foto van bonnen en facturen. Wij betalen de rekening vervolgens met het geld dat in het bouwdepot staat. Dat kan aan jou zijn als je het geld hebt voorgeschoten. Of rechtstreeks aan de aannemer of leverancier. -
Tot welke datum kan ik declaratieformulieren inleveren/uploaden zodat ik geld uit mijn bouwdepot ontvang in 2022?
Declaraties per e-mail of post kunnen tot uiterlijk 22 december gedaan worden als je nog voor 1 januari 2023 geld wil ontvangen en/of aan de aannemer wil betalen. Voor declaraties via Mijn Robuust kan dit tot en met 27 december.
-
-
Risicoklasse
-
Kan ik een nieuw taxatierapport of WOZ-waarde aanleveren om mijn risicoklasse te verlagen?
Is je woning meer waard geworden en kom je daardoor in aanmerking voor een lagere risicoklasse? Dan mag je ons een taxatierapport dat voldoet aan de eisen van NHG sturen. Dit doe je via jouw adviseur of via hallo@robuusthypotheken.nl. Let op: de aanpassing gaat pas in op de begindatum van je nieuwe rentevaste periode. Je kan onder bepaalde voorwaarden in plaats van een taxatierapport dat voldoet aan de eisen van NHG ook gebruikmaken van de laatst beschikbare WOZ-waarde of een Calcasa Desktop Taxatie. Deze voorwaarden kunnen veranderen. Afhankelijk van de situatie kijken we of en hoe we deze waarde volgen.
-
-
Extra terugbetalen
-
Hoe hoog is mijn nieuwe maandbedrag als ik extra terugbetaal?
Als de extra terugbetaling is verwerkt, ontvang je een bevestiging. Hierin zie je gelijk wat jouw nieuwe maandbedrag wordt. Betaal je terug via Mijn Robuust? Dan zie je van tevoren ook een schatting van je nieuwe maandbedrag. -
Krijg ik een bevestiging als mijn extra terugbetaling is verwerkt?
Ja, zodra je extra terugbetaling is verwerkt ontvang je een bevestiging in je berichtenbox van Mijn Robuust. -
Hoe vaak kan ik extra terugbetalen op mijn lening?
Je mag zelf bepalen hoe vaak je extra terugbetaalt. Doe je dit met eigen geld? Dan kun je onbeperkt terugbetalen zonder hiervoor een vergoeding te betalen. Doe je dit met geleend geld? Dan mag dat vergoedingsvrij tot 10 procent van het bedrag van je originele lening per kalenderjaar. Lees hier meer over extra terugbetalen. -
Hoe kan ik extra terugbetalen op mijn lening?
Via Mijn Robuust kun je een extra bedrag terugbetalen via iDEAL. Ga via ‘Aflossen‘ naar ‘Extra terugbetalen‘. Kies op welk leningdeel je wilt terugbetalen en welk bedrag. Je kunt op één of meer leningdelen terugbetalen. Kun je geen gebruikmaken van iDEAL? Maak het bedrag dan over op het rekeningnummer waarmee we ook het maandbedrag van jouw lening afschrijven. Vermeld in de omschrijving het leningnummer of overeenkomstnummer waarop je wilt terugbetalen. -
Wat is het verschil tussen extra terugbetalen en volledig terugbetalen?
Bij extra terugbetalen betaal je een gedeelte van de lening terug. En blijft de lening voor het openstaande bedrag gewoon doorlopen. Bij volledig terugbetalen betaal je de hele lening af en wordt de lening stopgezet.
-
-
Mijn Robuust
-
Kan ik nog inloggen als ik mijn e-mailadres heb veranderd?
Ja, dat kan. Log eerst in met jouw oude e-mailadres. Ga in je account naar ‘Mijn lening‘ en 'Persoonlijke gegevens‘ en wijzig je e-mailadres. Je kunt nu inloggen met je nieuwe e-mailadres. Ben je je wachtwoord vergeten? Neem dan contact met ons op via 010-242 1590. Wij passen je e-mailadres voor je aan in ons systeem en sturen je een nieuwe registratiecode per post. Hiermee registreer je je opnieuw met je nieuwe e-mailadres. -
Ik heb een nieuw telefoonnummer, hoe kan ik dit veranderen?
Ben je nog in het bezit van je oude telefoonnummer? Dan kun je jouw telefoonnummer veranderen in Mijn Robuust. Log in en ga naar ‘Mijn lening‘ en vervolgens naar ‘Persoonlijke gegevens‘. Ben je niet meer in het bezit van je oude telefoonnummer? Neem dan contact met ons op via 010-242 1590. Wij passen je telefoonnummer voor je aan in ons systeem en sturen je een nieuwe registratiecode per post. Hiermee registreer je je opnieuw met je nieuwe telefoonnummer. -
Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat moet ik doen?
Wanneer je je wachtwoord vergeten bent, kies je op de inlogpagina voor wachtwoord vergeten en volg je de aangegeven stappen. -
Hoe wijzig ik mijn wachtwoord?
Je wijzigt je wachtwoord door in Mijn Robuust te kiezen voor 'Mijn lening' en vervolgens 'Persoonlijke gegevens'. -
Hoe lang is mijn registratiecode geldig?
De registratiecode is tot 3 maanden na de datum op de brief geldig. Is je registratiecode verlopen? Dan vraag je eenvoudig een nieuwe registratiecode aan door in het inlogscherm te kiezen voor ‘Registreren‘. Je ontvangt binnen 3 werkdagen een nieuwe registratiecode per post. -
Hoe vraag ik een nieuwe registratiecode aan?
Je vraagt een nieuwe registratiecode aan door in het inlogscherm te kiezen voor ‘Registreren‘. Je ontvangt binnen 3 werkdagen een nieuwe registratiecode per post. -
Hoe log ik in op Mijn Robuust?
Ga naar Mijn Robuust en voer je e-mailadres en wachtwoord in. Nadat je op inloggen klikt, ontvang je op je mobiele nummer een sms met daarin een code. Als je deze code invoert in het inlogscherm, dan kun je inloggen. Heb je nog geen account voor Mijn Robuust? Kies dan voor registreren. -
Kan mijn partner ook een account aanvragen?
Ja, dat is mogelijk. Neem contact op met Robuust Hypotheken via 010-242 1590 of stuur een e-mail naar hallo@robuusthypotheken.nl. Jouw partner ontvangt de registratiecode vervolgens per post. -
Ik ben mijn activeringscode kwijt of deze is verlopen. Wat nu?
Je moet dan een nieuwe activerings aanvragen. Via de inlogpagina kan je dit meteen doen door te klikken op 'Registratiecode aanvragen'. Binnen enkele werkdagen ontvang je de nieuwe activeringscode per brief. -
Hoe krijg ik toegang tot Mijn Robuust
Nadat je hypotheek is gepasseerd, ontvang je een welkomstbrief met jouw registratiecode per post. Je ontvangt deze binnen enkele werkdagen nadat wij van de notaris een kopie van de getekende hypotheekakte hebben ontvangen. Heb je deze registratiecode niet ontvangen? Vraag dan hier de registratiecode aan via de knop ‘Registreren‘. Binnen enkele werkdagen ontvang je de registratiecode per post. -
Wat is Mijn Robuust?
Mijn Robuust is jouw persoonlijke online omgeving waar je 24 uur per dag inzicht hebt in jouw hypotheekgegevens. In deze omgeving vind je alles over je hypotheek en kun je je hypotheekzaken gemakkelijk zelf regelen. Wat kun je met Mijn Robuust?- Je actuele hypotheekgegevens inzien.
- Jaaropgaves en renteverlengingsvoorstellen bekijken en downloaden.
- Extra terugbetalen op je lening.
- Bouwdepot declaraties indienen.
- Je gegevens veranderen.
- Rentemiddeling aanvragen.
- Een nieuwe rentevasteperiode kiezen als je hiervoor in aanmerking komt.
- Een aflosnota aanvragen.
- Een overlijden melden.
- Toestemming aanvragen voor verhuur van je woning.
-
-
Jaaropgave
-
Wanneer ontvang ik mijn jaaropgave?
In het begin van het nieuwe jaar staat je jaaropgave over het voorgaande jaar klaar in Mijn Robuust. Je ontvangt een e-mail wanneer je jaaropgave klaarstaat. Heb je geen Mijn Robuust account? Vraag dan een registratiecode aan via deze pagina. Je ontvangt binnen 3 werkdagen de code thuis per post waarmee je jouw persoonlijke account kunt activeren. -
Wat is een jaaropgave?
Elk jaar ontvang je een jaaropgave van je hypotheek. Dit is een totaaloverzicht van alle bedragen die je in het jaar moest betalen en hebt ontvangen. Op de jaaropgave staan de gegevens die je kunt gebruiken voor je belastingaangifte. -
Ontvang ik de jaaropgave digitaal of per post?
Als je in Mijn Robuust eerder hebt aangegeven om de jaaropgave per fysieke post willen ontvangen, dan komt deze per post na week 4. -
Wanneer ontvang ik mijn jaaropgave van vorig jaar?
Vanaf half januari staat je jaaropgave klaar in Mijn Robuust. Je kunt je jaaropgave dan meteen downloaden. Heb je geen account voor Mijn Robuust? Dan raden we je aan om een registratiecode aan te vragen. Je ontvang dan binnen 3 werkdagen de code thuis per post en hiermee kan je jouw persoonlijke account activeren. -
Tot welke datum kan ik extra terugbetalen op mijn hypotheek zodat het nog op de jaaropgave van 2022 staat?
Als je voor 11 december extra terugbetaalt via een handmatige overboeking, garanderen wij dat de extra terugbetaling nog op de jaaropgave van 2022 staat. Dit geldt alleen als je meer dan 210% van je maandelijkse betaling van de hypotheek overmaakt en het geen hybride- of spaarhypotheek is. Voor terugbetalingen via Mijn Robuust kan dit tot en met 20 december.
-
-
Hypotheek aanvragen
-
Wat zijn de actuele verwerkingstijden?
Je vindt de actuele verwerkingstijden via de partner waar je de aanvraag hebt ingediend. MO.Servicing- BlueLine Hypotheekdesk
- Basic Serviceproviding
- Huismerk
-
Je hypotheek passeert later bij de notaris
Passeert je hypotheek net buiten de offertegeldigheid omdat de notaris afspraken moest verzetten door de coronacrisis? Wij bekijken per persoonlijke situatie hoe wij kunnen helpen. Neem contact op met Team Robuust. -
Geeft Robuust Hypotheken ook hypotheekadvies?
Nee, Robuust Hypotheken geeft geen hypotheekadvies. Robuust Hypotheken werkt samen met onafhankelijke adviseurs door heel Nederland. Vind een onafhankelijke adviseur bij jou in de buurt. -
Hoe vraag ik een Robuust Hypotheek aan?
Je vraagt een Robuust Hypotheek aan via een onafhankelijk adviseur die Robuust Hypotheken aanbiedt. Robuust Hypotheken geeft zelf geen hypotheekadvies. Vind een onafhankelijke adviseur bij jou in de buurt.
-
-
Mijn gegevens
-
Hoe kan ik mijn bankrekeningnummer, telefoonnummer en/of e-mailadres veranderen?
Via Mijn Robuust verander je eenvoudig zelf jouw bankrekeningnummer, telefoonnummer en e-mailadres. -
Hoe kan ik mijn adres veranderen?
Robuust Hypotheken stuurt alleen post naar het adres van de woning waarvoor je de lening hebt afgesloten. Een adreswijziging vraag je aan via Mijn Robuust. -
Ik wil mijn hypotheekgegevens inzien, hoe vraag ik deze op?
Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. De AVG geeft jou meer zeggenschap over jouw persoonsgegevens. Dit betekent dat je het recht hebt om de gegevens in te zien en te ontvangen die Robuust Hypotheken van jou bewaart. Je kunt je persoonsgegevens in een paar stappen opvragen: 1. Ga naar Mijn Robuust en log in 2. Klik rechtsboven op jouw naam en klik vervolgens op ‘Mijn gegevens‘ 3. Daarna klik je op ‘Opvragen persoonsgegevens‘ 4. Controleer jouw e-mailadres. Klopt dit niet? Dan kun je dit meteen aanpassen 5. Verstuur het verzoek door te klikken op ‘Aanvraag indienen‘ 6. Je ontvangt de informatie per e-mail -
Wat is het openstaande bedrag van mijn lening?
Je kunt de hoogte van je lening eenvoudig bekijken in Mijn Robuust. Mijn Robuust is jouw persoonlijke portaal waarin je 24 uur per dag inzicht hebt in je hypotheekgegevens.
-
-
Maandelijkse betalingen
-
Betalingsproblemen door inkomensverlies
Heb je te maken met inkomensverlies waardoor het terugbetalen van je maandelijkse termijnen lastig is of niet lukt? Neem contact met ons op. Wij bekijken per situatie hoe wij kunnen helpen. Neem contact op met Team Robuust. -
Ik kan mijn hypotheek niet meer betalen, wat moet ik doen?
Verwacht je dat je jouw hypotheek binnenkort niet meer kunt betalen? Samen kunnen we jouw situatie en de mogelijkheden bekijken. Hoe eerder je contact met ons opneemt, hoe meer mogelijkheden er zijn. We denken graag met je mee. Neem contact op met de afdeling bijzonder beheer via 010-242 1591 of bijzonderbeheer@robuusthypotheken.nl. We gaan meteen met je aan de slag. -
Wanneer wordt het maandbedrag van mijn rekening afgeschreven?
Je maandbedrag bestaat uit rente en soms aflossing. We schrijven dit af op de eerste werkdag van de maand. Je betaalt altijd achteraf. Als we het bedrag niet kunnen afschrijven, ontvang je binnen enkele dagen een brief. Hierin staat wat je moet doen.
-
-
Volledig terugbetalen
-
Ik heb teveel terugbetaald, hoe krijg ik dit terug?
Het teveel betaalde bedrag storten we terug op het rekeningnummer waarvan wij de maandelijkse bedragen afschrijven. -
Hoe zit het met mijn maandelijkse betaling, nadat mijn definitieve aflosnota is gemaakt?
Wanneer de definitieve aflosnota is opgemaakt dan zullen de incasso's van de maandtermijn worden stopgezet. Mocht de lening toch niet op de afgesproken datum worden afgelost, dan zal de incasso weer aangezet worden. Bij de eerstvolgende incasso zal dan ook een eventueel gemiste termijn worden geïncasseerd. -
Hoe lang duurt het voor ik mijn voorlopige aflosnota ontvang?
Wanneer je de voorlopige aflosnota via Mijn Robuust aanvraagt, ontvang je deze in de meeste gevallen binnen 15 minuten in je berichtenbox. -
Hoe vraag ik een voorlopige aflosnota aan?
Je kunt een voorlopige aflosnota opvragen in Mijn Robuust. Ga via ‘Aflossen‘ naar ‘Voorlopige aflosnota‘ en vul jouw gegevens in. In de meeste gevallen ontvang je binnen 15 minuten de voorlopige aflosnota in je berichtenbox van Mijn Robuust. -
Wat is het verschil tussen een voorlopige aflosnota en een definitieve aflosnota?
Een voorlopige aflosnota is een vrijblijvende berekening waarin je ziet hoeveel je moet betalen om de lening terug te betalen. In de voorlopige aflosnota staat onder andere het volgende beschreven:- De restant hoofdsom, dus hoe hoog je lening nog is.
- De hypotheekrente en eventuele maandelijkse terugbetaling die je nog moet betalen.
- Of je een vergoeding moet betalen en hoe hoog deze is.
- Het totaalbedrag dat je moet betalen als je de lening helemaal wilt terugbetalen.
-
Krijg ik een bevestiging als mijn lening volledig is terugbetaald?
Je ontvangt geen bevestiging als je de lening volledig hebt terugbetaald. Op de eerstvolgende jaaropgave zie je dat het bedrag van de lening op 0 euro staat. -
Moet ik een vergoeding betalen als ik mijn lening terugbetaal?
Of je een vergoeding moet betalen hangt af van:- De huidige hypotheekrentes en de rente die jij nu betaalt voor je lening.
- De reden van terugbetalen.
-
Hoe kan ik mijn hele lening terugbetalen?
Met eigen geld kun je bij Robuust Hypotheken je lening 100 procent vergoedingsvrij terugbetalen. Betaal je met geleend geld? Bijvoorbeeld door het oversluiten van de hypotheek? Dan kun je 10 procent vergoedingsvrij aflossen. Via Mijn Robuust vraag je een voorlopige aflosnota aan. Ga naar ‘Voorlopige aflosnota‘ en vul jouw gegevens in. In de aflosnota staat een schatting van de vergoeding die je moet betalen. -
Hoe geef ik door dat ik mijn lening wil terugbetalen?
Ga je de woning verkopen? Dan ontvangen wij graag uiterlijk 2 weken van tevoren een schriftelijk verzoek. Ga je de hypotheek oversluiten of terugbetalen uit eigen middelen? Dan ontvangen wij graag uiterlijk 30 dagen van tevoren een schriftelijk verzoek.
-
-
Meeneemregeling - verhuisregeling
-
Moet ik gebruikmaken van een adviseur?
Ja, bij een nieuwe hypotheek zijn wij verplicht om opnieuw naar je hele financiële situatie te kijken. Een aanpassing in je hypotheek kan grote financiële gevolgen hebben. Bij het verstrekken van een nieuwe hypotheek vinden wij het daarom niet meer dan logisch dat klanten gebruikmaken van een adviseur. -
Brengen jullie kosten in rekening?
Nee, wij brengen geen kosten bij je in rekening. Je kunt wel met andere kosten te maken krijgen. Bijvoorbeeld kosten voor een notaris, overdrachtsbelasting, een adviseur, een taxatierapport, een bankgarantie en kosten voor NHG. Vraag hiernaar bij je adviseur. -
Moet ik van tevoren doorgeven dat ik gebruik wil maken van de meeneemregeling?
Ja. Om je hypotheek mee te kunnen nemen naar een nieuwe woning, stuur je ons minimaal 30 dagen voordat je oude hypotheek is terugbetaald een bericht dat je gebruik wil maken van de meeneemregeling. -
Kan ik mijn hypotheek verhogen? En voor welke aflosvorm kan ik kiezen?
Je kunt je hypotheek meenemen voor de hoogte van het uitstaande bedrag op dat moment. Wil je bovenop dat bedrag een hogere hypotheek? Dan geldt voor die verhoging dat we pas op dat moment kunnen beoordelen of we de hogere hypotheek wel of niet kunnen geven. De hogere hypotheek kan je alleen afsluiten als een annuïteiten- of een lineaire hypotheek. -
Kan ik de aflosvorm van mijn hypotheek aanpassen?
Ja, hier zijn mogelijkheden voor. Afhankelijk van de situatie kun je je hypotheek omzetten naar een aflossingsvrije, annuïtaire of lineaire aflosvorm. Of een combinatie hiervan. -
Ik heb mijn oude hypotheek alleen afgesloten. Inmiddels heb ik een relatie waar ik mee ga samenwonen. Kan ik mijn nieuwe hypotheek met meeneemregeling samen met mijn nieuwe partner afsluiten?
Ja, dat kan. Wij kijken wel of we het verantwoord vinden om een lening te verstrekken. Dit doen we op dezelfde manier als met iedereen die een nieuwe hypotheek wil afsluiten. -
Kunnen we bij een scheiding allebei gebruik maken van de meeneemregeling?
Wanneer jullie je oude woning verkopen en allebei een nieuwe woning kopen, kan slechts één van jullie (jij of je ex-partner) gebruikmaken van de meeneemregeling. De ander moet schriftelijk afstand doen van zijn of haar recht op de meeneemregeling. Als jullie je woning niet verkopen, dan kan alleen degene die in het huis blijft wonen en de hypotheek betaalt gebruikmaken van de meeneemregeling. -
Binnen hoeveel jaar moet ik mijn oude hypotheek terugbetalen?
Je oude woning moet binnen 2 jaar na de start van je nieuwe hypotheek verkocht zijn. Je moet de oude hypotheek ook binnen deze periode hebben terugbetaald. Lukt dit niet? Dan gaan we in overleg hoe je de oude hypotheek alsnog kan terugbetalen. Komen we niet samen tot een oplossing? Dan hebben wij het recht om de hypotheek na 2 jaar op te eisen. -
Binnen hoeveel maanden na het terugbetalen van mijn oude hypotheek moet ik een nieuwe hypotheekakte tekenen?
Je hebt 6 maanden de tijd om de hypotheekakte voor je nieuwe woning te tekenen nadat je oude hypotheek helemaal terugbetaald is. Daarna kan je geen gebruik meer maken van de meeneemregeling. -
Wat gebeurt er met de rente van mijn oude hypotheek nadat mijn nieuwe hypotheek is gestart?
Is je nieuwe hypotheek gestart, maar is je oude hypotheek nog niet terugbetaald? Dan ga je vanaf het moment dat je nieuwe hypotheek start een andere rente betalen over je oude hypotheek. Dit is een rente die hoort bij een rentevaste periode van 1 jaar. Omdat je oude woning binnen 2 jaar na de start van je nieuwe hypotheek verkocht moet zijn, krijg je na het aflopen van de eerste rentevaste periode weer een nieuwe rentevaste periode van 1 jaar. -
Moet ik mijn oude woning verkocht hebben voordat ik gebruik kan maken van de meeneemregeling?
Nee, dat hoeft niet. -
Kijken jullie ook naar mijn inkomen als ik gebruik wil maken van de meeneemregeling?
Ja wij kijken opnieuw naar je inkomen. Wij voeren een inkomenstoeting uit want je moet opnieuw aan onze acceptatievoorwaarden voldoen. Dit zijn dezelfde acceptatievoorwaarden die wij voor nieuwe klanten gebruiken. Wij gebruiken voor klanten die gebruikmaken van de meeneemregeling dus geen andere toetsing. Is de overgebleven rentevaste periode van jouw bestaande hypotheek minder dan 10 jaar? Dan toetsen wij deze tegen de door de AFM wettelijk vastgesteld toetsrente. Zelfs als je op dit moment een lagere hypotheekrente betaalt. Kan je je nieuwe hypotheek met jouw inkomen hierdoor niet betalen? Dan is het misschien een optie om voor je oude hypotheek eerst gebruik te maken van rentemiddeling. -
In welke documenten kan ik terugvinden wat ik met jullie heb afgesproken over de meeneemregeling?
Informatie over afspraken die wij gemaakt hebben over de meeneemregeling vind je terug in je algemene voorwaarden en je hypotheekaanbod. -
Kan ik gebruik maken van de meeneemregeling als ik verhuis van een woning met een hypotheek mét NHG naar een woning met een hypotheek zónder NHG?
Ja, dat kan. Je risicoklasse passen we dan wel aan. Hierdoor kan het ook gebeuren dat je een andere rente krijgt. Voor het bepalen van de rente van de nieuwe risicoklasse van je nieuwe hypotheek, kijken we naar de rentelijst die geldt voor je oude hypotheek. Het kan gebeuren dat er voor meerdere leningdelen andere rentelijsten gelden. -
Als ik gebruik maak van de meeneemregeling, kan ik dan de looptijd van mijn hypotheek verlengen?
Nee, je kunt de looptijd van je hypotheek niet verlengen. De einddatum van je hypotheek blijft hetzelfde. Je hypotheek heeft een looptijd van maximaal 30 jaar. Als je jouw hypotheek voor 30 jaar hebt afgesloten en na 4 jaar verhuist dan verandert de einddatum van je hypotheek niet. De resterende looptijd is dan dus maximaal 26 jaar. Verhoog je je hypotheek? Dan geldt voor dit verhoogde deel wel een looptijd van maximaal 30 jaar. -
Is er een verschil tussen de meeneemregeling en de verhuisregeling?
Nee, deze termen worden vaak door elkaar gebruikt. Maar bij ons betekenen ze hetzelfde.
-
-
Desktop Taxatie
-
Wat kost de Calcasa Desktop Taxatie?
De Calcasa Desktop Taxatie kost €95 (peildatum: 1 juli 2023).
-
Hoe vraag ik De Calcasa Desktop Taxatie aan?
De Calcasa Desktop Taxatie vraag je aan op de website van Calcasa. Vul het online formulier naar waarheid in. Je krijgt het rapport dan per mail binnen.
-